Pyszna kasza gryczana na talerzu – poznaj jej prozdrowotne właściwości

Z całą pewnością warto zrezygnować z wysoko przetworzonej pszenicy na rzecz znacznie zdrowszych kasz. Można z nich zrobić zarówno dania wytrawne, jak i te w wersji słodkiej. Na największą uwagę zasługuje kasza gryczana, która obfituje w białko, które jest znacznie lepiej przyswajalne od tego pochodzącego ze zbóż. Znajdziemy w niej aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, a więc musimy je dostarczyć wraz ze spożywanymi pokarmami. Co jeszcze cennego zawiera kasza gryczana i jak wpływa ona na nasze zdrowie?

Kasza gryczana prażona vs. kasza nieprażona – jakie są różnice?

Na rynku można spotkać się z kaszą gryczaną nieprażoną lub kaszą prażoną. Ta pierwsza produkowana jest z niepalonych ziaren gryki, natomiast kasza gryczana prażona powstaje po poddaniu jej obróbce cieplnej w postaci prażenia ziaren gryki. Proces prażenia twa godzinę i odbywa się w temperaturze 130 st. C. Chociaż najpopularniejsza jest kasza gryczana prażona, to jednak okazuje się, że po poddaniu jej procesowi palenia, dochodzi do zmiany składu. Zwiększa się bowiem ilość białka, błonnika i tłuszczów, ale ubywa antyoksydantów i witamin. W związku z tym zdrowszym wyborem okazuje się być kasza gryczana niepalona. Kaszę gryczaną paloną można poznać łatwo po tym, że jest ciemniejsza. Bardzo ważną kwestią jest również zawartość rutyny w kaszy. W kaszy łamanej jest jej aż 200 mg na kilogram suchej masy, a w przypadku kaszy całej tylko 70 mg rutyny na kilogram suchej masy. Różnice są więc spore.

Kasza gryczana prażona

Gęsta odżywczo kasza gryczana – jedz na zdrowie!

Wiele osób zapewne nie wie, że w gryce zawarta jest rutyna, która wykorzystywana jest przez przemysł farmaceutyczny. Składnik ten wzmacnia nasze naczynia krwionośne i uszczelnia je. W ziarnach gryki znajdują się nie tylko białka i węglowodany, ale także witaminy – B1, B2, P i PP oraz sole mineralne – wapń, magnez, fosfor, żelazo, cynk, miedź, nikiel, kobalt, jod, bor. Co więcej, kasza działa na organizm alkalizująco, a więc nie zakwasza go. Jest to idealny produkt dla osób będących na diecie bezglutenowej. Sto gram kaszy gryczanej to 336 kcal.

Po kaszę gryczaną warto sięgać przy nadciśnieniu, gdyż zawiera sporo potasu oraz przy obfitych miesiączkach, gdyż przeciwdziała anemii ze względu na zawartość żelaza. Z kolei obecność błonnika usprawnia przemianę materii, dlatego też warto po nią sięgać w przypadku problemów z zaparciami czy też z nadprogramowymi kilogramami. Jedzenie kaszy gryczanej sprzyja procesowi oczyszczania organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii.

Reply