Analityka internetowa to jeden z najważniejszych elementów mających wpływ na prawidłową realizację zadań biznesowych w internecie. Specjaliści w tej dziedzinie przeprowadzają badania i analizy, tworzą benchmarki, badają ścieżki zakupowe, optymalizują działania i zwiększają współczynniki konwersji. Ich działania mają na celu zdefiniowanie oczekiwań i doświadczeń klientów oraz przekształcenie ich w wymierne korzyści dla e-biznesu.
Analityka internetowa oparta na badaniach i analizach
Analityka internetowa – jak sama nazwa wskazuje – opiera się przede wszystkim na przeprowadzaniu różnego rodzaju badań i analiz. Owe badania i analizy dotyczą zarówno budowy stron internetowych (serwisów, portali, blogów, sklepów internetowych), jak i zachowania oraz oczekiwań ich użytkowników.

W przypadku stron WWW analityka internetowa bada przede wszystkim projekt i jego wykonanie, które bezpośrednio przekłada się między innymi na funkcjonalność i wrażenia estetyczne u internautów. Jeśli zaś chodzi o zachowania i oczekiwania użytkowników, analityka internetowa przy pomocy szeregu specjalistycznych narzędzi sprawdza, jak internauci odbierają daną witrynę, czy potrafią się na niej odnaleźć i nawigować po niej we właściwy sposób. Wśród narzędzi wykorzystywanych w tym celu z całą pewnością należy wymienić takie jak: Google Analytics, Piwik, KissMetrics, Mouseflow, Optimizely, SemStorm, MajesticSEO, Searchmetrics, Google Tag Manager, TradeWatch, Istats, Google Search Console, Narzędzia dla Webmastera Bing, Ahrefs, Brand24, Sotrender czy AWstats.
Analityka internetowa a ścieżki zakupowe klientów
Prawidłowo zaprojektowana ścieżka zakupowa to jeden z elementów kluczowych dla każdego sklepu internetowego. Od dawna zauważono, że internauci nie należą do szczególnie cierpliwiej grupy konsumentów i mają tendencję do porzucania procesu zakupowego w momencie, gdy tylko staje się on w ich odczuciu zbyt skomplikowany lub wymagający. Co więcej, taki proces zakupowy może również budzić podejrzenia względem legalności danego e-sklepu. Analityka internetowa pozwala uniknąć tego typu komplikacji i dzięki licznym testom wskazać nie tylko błędy, ale i niezbędne zmiany przywracające ścieżce zakupowej przejrzystość i tak pożądaną przez internautów intuicyjność.
Optymalizacja działań i poprawa konwersji dzięki analizie internetowej
Nie istnieją idealne strony internetowe. Bez względu na to, jak profesjonalni byli jej projektanci i wykonawcy, często okazuje się, że nie ustrzegli się kilku znaczących błędów. Zwykle błędy te nie wynikają jednak z niedbalstwa, ale z braku wiedzy na temat oczekiwań internatów lub charakterystyki branży oraz marki, dla której strona ta została stworzona. Analityka internetowa pozwala wychwycić te błędy i określić sposoby ich skorygowania.
Jeśli chodzi o konwersję – jeden z podstawowych wskaźników oceniających powodzenie sklepu internetowego – to specjaliści od analityki internetowej mogą w łatwy sposób określić jej realny poziom i wyznaczyć ścieżkę dojścia do powiększenia go nawet kilkukrotnie.