Objawy zużytych świec zapłonowych

Świece zapłonowe to element samochodu z pozoru prosty, ale jednocześnie bardzo ważny. Stanowią one istotny podzespół każdego silnika. Odpowiadają za sprawny zapłon jednostki napędowych oraz wpływają na zachowanie się silnika w czasie jazdy.

Zużyte świece zapłonowe – jak je rozpoznać?

Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej jest wytworzenie iskry, za sprawą której dochodzi do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze, a w efekcie końcowym do zapłonu silnika. W tym przypadku warto zastanowić się nad warunkami, w których świece pracują. Przede wszystkim jest to wysokie napięcie rzędu tysięcy woltów i temperatura na poziomie do 1000 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia są również wahania ciśnienie w komorze silnika i wysoka intensywność wykorzystywania świec zapłonowych przez silnik. Warto pamiętać o tym, że pracują one intensywnie nie tylko w czasie odpalania silnika, ale i w czasie samej jazdy. Wszystkie te czynniki sprawiają, że świece mogą szybko się zużywać. Dlatego tak duże znaczenie ma wybór odpowiedniej jakości produktu. Objawy zużytych świec zapłonowych bywają naprawdę zróżnicowane. Przede wszystkim dochodzić może do problemów z tzw. pierwszym zapłonem, a więc po prostu z włączeniem silnika. Ponadto auto w czasie jazdy może pracować nierówno czy szarpać, a jego osiągi być gorsze niż do tej pory. Aby sprawdzić stan świec zapłonowych trzeba je wykręcić i ocenić ich wygląd. Nagromadzenie osadu bądź uszkodzenia natury mechanicznej wskazują jednoznacznie, że świece zapłonowe należy wymienić i to jak najszybciej.

świece zapłonowe

Jak rozpoznać zepsute świece zapłonowe?

Tak naprawdę większość kierowców przypomina sobie o świecach zapłonowych, gdy te się zepsują. Wprawdzie nie są to elementy drogie, ale wpływają w bardzo istotnym stopniu na pracę silnika oraz jego ogólną kondycję. Jazda z zepsutymi świecami wpływa niekorzystnie na stan jednostki napędowej. Podstawowym problemem bywają kłopoty z uruchomieniem silnika. Dzieje się tak, gdy odstęp między elektrodami świecy jest za duży. Wówczas zapalanie auta nie jest możliwe. Ponadto na zepsute świece wskazywać mogą problemy z rozwijaniem mocy. Te elementy układu zapłonowego mają swoją z góry określoną trwałość. Liczona jest ona w ilości pokonanych kilometrów. Gdy termin ten jest przekroczony, poszczególne części świecy psują się. Na przykład zużycie elektrody środkowej w świecy prowadzi do tego, że silnik w czasie przyspieszania szarpie. To zjawisko bardzo niebezpieczne, które utrudnia codzienną jazdę. Tymczasem świece psują się w ten sposób bardzo często.

Reply