Chia – ziarna o super właściwościach odżywczych!

Wraz ze wzrostem popularności super żywności, na nasze talerze zaczęły trafiać egzotyczne produkty naturalne, które w innych częściach świata, przez tysiąclecia, stanowiły podstawę zdrowej diety. Do tego typu roślin jadalnych zaliczamy nasiona chia, które pozyskiwane są ze szałwii hiszpańskiej.

Co prawda rodowód chia nie do końca jest hiszpański, bo szałwia ta pochodzi z centralnej oraz południowej części Ameryki Łacińskiej, gdzie uprawiana była głównie przez Azteków, najwyraźniej jednak, w fachowym nazewnictwie udział mieli hiszpańscy konkwistadorzy.

Chia jako superfood

Nazewnictwo jest tutaj kwestią marginalną. Najważniejsze w przypadku tej rośliny jest to, że posiada ona wyjątkowo korzystne dla zdrowia i równowagi organizmu właściwości odżywcze. Dzieje się tak za sprawą składu nasion chia, który jest niezwykle bogaty w minerały, witaminy, białka, błonnik i kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega 3 oraz omega 6.

smaksuperfood.pl

W przypadku tych ostatnich, czyli kwasów tłuszczowych nienasyconych, mamy do czynienia z bardzo dobrym połączeniem obu rodzajów kwasów omega, które pod względem naturalnych proporcji ich występowania w nasionach chia są prawdziwym koktajlem prozdrowotnym.

Dzięki temu ich działanie jest świetnie zoptymalizowane i charakteryzuje się pozytywnym wpływem na zdrowie. A sam fakt, że chia jest zaliczana do grona superfoods, świadczy o tym, że prozdrowotne właściwości nasion szałwii hiszpańskiej zostały potwierdzone naukowo.

Nasiona szałwii hiszpańskiej w codziennej diecie

O tym, jak należy spożywać chia, można dowiedzieć się na Znasz-chia.pl. Tak jak w przypadku wielu innych produktów o dużej zawartości niektórych składników, tak i przy spożywania chia również należy zachować dozę zdrowego rozsądku. Ze względu na dużą zawartość błonnika nie zaleca się przekraczać dziennej porcji 40g rozdzielonych na dwa różne posiłki.

Ziarna chia pęcznieją pod względem wilgoci i spożycie jednorazowo zbyt dużej ilości suchych ziaren, może doprowadzić do zamknięcia światła jelita. Chia włączone do diety według wskazań, nie tylko regulują układ trawienny i oczyszczają organizm dzięki zawartości błonnika i przeciwutleniaczy. Ale dodatkowo kwasy omega 3 i omega 6wpływają pozytywnie na układ nerwowy, sercowo-naczyniowy i funkcje umysłowe. Działają również przeciwzapalnie.

Chia można stosować w całości lub mielić i dodawać do chleba, naleśników, koktajlów, płatków czy innych potraw. Można je spożywać podobnie jak len, po zalaniu wodą. Wtedy wytwarza się tak jak w przypadku lnu, charakterystyczny śluz. Nie zależnie w jakiej postaci, warto włączyć ten produkt do codziennej diety i cieszyć się pozytywnym wpływem, jaki wywiera na nasze zdrowie.

Reply