Różnorodność olejów silnikowych jest dziś ogromna. Dotyczy ona między innymi jakości płynów zmniejszających tarcie w silniku. Odmienne są składy olejów oraz ich zaawansowanie technologiczne. Przyjrzyjmy się zatem temu, co cechuje najlepsze oleje silnikowe stosowane w nowoczesnych silnikach.
Dodatki uszlachetniające
Na rynku dostępne są oleje: mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Olej mineralny przez niektórych nazywany jest naturalnym, ze względu na brak zawartości substancji syntetyzowanych chemicznie. Czy oznacza to, że jest lepszy od pozostałych rodzajów olejów? Wręcz przeciwnie, brak dodatków uszlachetniających to poważny minus. Olej mineralny nie jest w stanie chronić silnika tak skutecznie, jak oleje syntetyczne, ponadto jest bezradny w kwestii emisji spalin, którą nowoczesne oleje potrafią redukować. Ponadto, bardzo ważną cechą dodatków obecnych w olejach syntetycznych jest zdolność do utrzymywania niemal stałej lepkości oleju. Rzecz w tym, iż pod wpływem skrajnych temperatur niezabezpieczony odpowiednio olej traci optymalną lepkość, co bezpośrednio przekłada się na utratę skuteczności działania. Olej o niskiej lepkości nie redukuje tarcia w wystarczającym stopniu, natomiast zbyt lepki płyn silnikowy nie zapewnia ochrony wszystkim częściom silnika, gdyż do niektórych z nich najzwyczajniej nie dociera.

Wymieniając typy stosowanych dziś olejów silnikowych wymieniono również olej półsyntetyczny. Czym różni się on od oleju syntetycznego? Rzecz w tym, iż nowoczesny olej syntetyczny jest od początku do końca produktem syntetyzowanym chemicznie. Pół syntetyczny również posiada syntetyzowane składniki, oprócz tego jednak ma również coś wspólnego z klasycznym olejem mineralnym. Mianowicie bazę obu tych rodzajów olejów stanowią destylaty ropy naftowej.
Międzynarodowe normy dla olejów silnikowych
Dokonując wyboru oleju silnikowego, należy zwrócić uwagę, czy spełnia on wszelkie międzynarodowe normy. Mowa tutaj choćby o normach ACEA i API. Sklep z olejami silnikowymi dbający o swoją renomę nie będzie posiadał w ofercie olejów, które nie spełniają wymagań wymienionych specyfikacji. Warto również wspomnieć o specyfikacji stworzonej przez Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych(SAE). Specyfikacja SAE dotyczy lepkości oleju. Produkty spełniające wymagania tej specyfikacji cechują się optymalną lepkością kinematyczną, jak również utrzymują lepkość w granicach normy w skrajnych temperaturach. Najwyższej klasy oleje silnikowe oznacza są również jako „Low SAPS”. Dzięki stosowaniu tego typu olejów nie dochodzi do osadzania się nadmiernych ilości zanieczyszczeń, co pozwala na dłuższą eksploatację filtra cząstek stałych.