Co to są programy lojalnościowe?

Wciąż rosnąca konkurencja, a także ciągle zwiększające się wymagania klientów sprawiają, że ich utrzymanie jest niezwykle trudne. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa utrata klientów jest bardzo mocno odczuwalna na jej budżecie. Z pomocą dla utrzymania wartościowych klientów, a także pozyskiwaniu nowych przychodzą programy lojalnościowe.

Co to są programy lojalnościowe?

Programy lojalnościowe, to zgodnie z definicją działanie, które mają polegać na utrzymaniu klienta z marką na dłuższy czas. Wprowadzenie programu lojalnościowego nie jest zadaniem łatwym, a jego egzekucja wymaga czasu oraz synchronizacji wielu istotnych – z jego punktu widzenia – działań.

Ze względu na złożoność przedsięwzięcia, można mówić o tym, że program lojalnościowy jest tak dobry, jak jego najsłabszy element. Warto dopilnować zatem, żeby był on możliwie jak najlepszy.

Co się składa na program lojalnościowy?

Na program lojalnościowy składają się działania marketingowe, obsługa klienta zarówno na stronie, jak i bezpośrednio, a także nagrody za wzięcie w nim udziału. Nawet przy najlepszej obsłudze klienta i ciekawej kampanii marketingowej, jeśli benefity dla korzystających z programu nie będą wystarczająco dla nich atrakcyjne, program lojalnościowy okaże się mało skuteczny.

Jeśli już na początku wdrażania programu lojalnościowego zaobserwujemy niewielkie zainteresowanie nim ze strony klientów, warto dokonać szybkich zmian, które sprawią, że cały program nie będzie spisany na straty. Lepiej jednak od samego początku zabrać się za jego projektowanie w taki sposób, aby pomógł nam on osiągać zamierzone rezultaty.

Jak działają programy lojalnościowe?

Podczas fazy projektowania programu lojalnościowego warto uwzględnić kilka bardzo istotnych dla skutecznego działania projektu kwestii:
– określenie celów strategicznych – muszą wspierać działania marketingowe i sprzedażowe firmy
– określenie grupy docelowej – spróbować spojrzeć na kampanie oczami klienta i zastanowić się co będzie dla niego atrakcyjne,
– określenie marketingu programu lojalnościowego,
– określenie jego planu budżetowego,
– oraz sposobu przeszkolenia pracowników i jego wdrożenia.

Reply