Zwrotnica koła to element wykonany z niezwykle trwałego i wytrzymałego materiału. Przyjmuje się, że w większości samochodów nie wymaga wymiany przez cały okres eksploatacji. W praktyce jednak zdarzają się sytuacje, w których ze względu np. na nadmierną korozję, czy wypadek i ten element musi zostać wymieniony. Kolejnym przypadkiem jest brak możliwości zdemontowania łożyska koła. Czasami zdarza się również, że podczas wymiany klocków hamulcowych dochodzi do uszkodzenia gwintu zwrotnicy, co powoduje konieczność wymiany całego elementu.
Jaka jest funkcja i budowa zwrotnicy koła?
Zwrotnica koła jest elementem odpowiadającym za prawidłowe utrzymywanie kierunku ruchu nadawanego przez kierowcę. Mamy do czynienia z dwoma rozwiązaniami w kwestii montażu koła na zwrotnicy. W pierwszym przypadku przykręcona jest do niej piasta, a do niej koło, natomiast w drugim przypadku koło zamontowane jest bezpośrednio na zwrotnicy.
Istnieje także wiele różnych rozwiązań konstrukcyjnych pod kątem mocowania zwrotnicy do innych elementów zawieszenia. Dolną część zwrotnicy mocuje się do wahacza poprzecznego, natomiast do górnej części – kolumnę MacPhersona lub wahacz górny. Z kolei w przypadku kół przednich zwrotnica połączona jest z końcówkami drążka kierowniczego oraz z piastą lub bezpośrednio z łożyskiem koła.
Jak dochodzi do uszkodzenia zwrotnicy?
Wspomnieliśmy już wcześniej, że zwrotnica jest elementem niezwykle wytrzymałym i swój żywot kończy z reguły wraz z żywotem samochodu. Najczęściej do uszkodzenia tego elementu dochodzi w wyniku wypadku lub nieostrożnej jazdy np. poprzez silne uderzenie o wysoki krawężnik. Do uszkodzenia może dojść również w momencie wjechania w głęboką dziurę na drodze z dużą prędkością.
Bardzo często spotykaną przyczyną uszkodzenia zwrotnicy w ostatnich latach i co ciekawe w samochodach marki premium jest fakt, że wykonane są one z aluminium, co może spowodować uszkodzenie przy wymianie w wahaczy w wyniku zbyt mocnego dokręcenia śruby mocującej. Aby uniknąć tego typu sytuacji, należy wybierać wyłącznie wyspecjalizowane serwisy posiadające odpowiednie urządzenia i wiedzę techniczną.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Zwrotnic samochodowych niestety nie da się zregenerować ani wyprostować. Pomimo, że koszty tego elementu mogą być dość duże, zawsze należy wymieniać go na nowy. Specjalistyczny sklep z częściami zawieszenia NoweZawieszenie.pl to miejsce, w którym można zakupić zwrotnice od zaufanych producentów w niezwykle atrakcyjnych cenach. Nie należy również montować zwrotnic używanych, gdyż może spowodować to niebezpieczeństwo kierowcy i pasażerów na drodze.