Polskie superfoods

Od pewnego czasu panuje nieprzerwana moda na tzw. superfoods, czyli produkty spożywcze wyróżniające się wyjątkowo pozytywnym wpływem na nasze zdrowie. Większość z nich jeszcze kilka lat temu w ogóle nie była dostępna na naszym rynku. Niestety, ich egzotyczność wiąże się z utrudnioną dostępnością oraz wysokimi cenami. Na szczęście nie musimy sięgać po jagody goji czy nasiona chia, by cieszyć się dobrym zdrowiem. Z powodzeniem możemy je zastąpić dobrze znanymi, rodzimymi odpowiednikami!

Poszukiwanie polskiej superżywności ma wiele wspólnego z filozofią tzw. locavores, czyli osób, które opierają swoją dietę wyłącznie na lokalnych produktach. Nie da się ukryć, że jedzenie kupowane od miejscowych dostawców jest bardziej naturalne, ponieważ nie wymaga przetwarzania ani dodatku konserwantów. Oczywiście, każdy rodzaj superfoods może mieć pozytywny wpływ na nasze samopoczucie oraz urozmaicić nasz codzienny jadłospis. Jeśli szukasz przepisów na dania z wykorzystaniem zarówno zagranicznej, jak i polskiej zdrowej żywności, odwiedź stronę SmakSuperfood.pl.

superfoods

Siemię lniane

Jednym z najpopularniejszych produktów z kategorii superfoods są nasiona chia, które poprawiają funkcjonowanie przewodu pokarmowego, dostarczają białka, magnezu, wapnia oraz błonnika. Niestety, są one również drogie i trudno dostępne – osoby mieszkające w mniejszych miejscowościach mogą mieć problem z ich kupieniem. Na szczęście istnieje nasz rodzimy zamiennik tych nasion, czyli siemię lniane. Warto dodawać je do sałatek, kotletów, a nawet ciast, ponieważ jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, cynku, żelaza, wapnia, magnezu oraz błonnika. Siemię lniane pomaga regulować poziom glukozy we krwi, obniża poziom cholesterolu, leczy dolegliwości trawienne, a nawet wspomaga profilaktykę nowotworów.

Kasza jaglana

Do niedawna bardzo niedoceniana, dzisiaj gości na wielu polskich stołach. Jest niezwykle uniwersalnym produktem: świetnie sprawdza się w roli budyniu z mlekiem i owocami, dodatku do mięsa, składnika sałatek z warzywami oraz bazy do różnego rodzaju kotletów i placków. Nie zawiera glutenu, w związku z czym może być częścią diety osób chorych na celiakię, ma właściwości zasadotwórcze, a także dostarcza wielu cennych pierwiastków: krzemu, miedzi, wapnia, magnezu i fosforu. Pozytywnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci, przeciwdziała cukrzycy i miażdżycy oraz zmniejsza dolegliwości związane z migreną.

Jarmuż

Zawiera wiele antyoksydantów, takich jak sulforafan, luteina i chlorofil, dzięki czemu pozytywnie wpływa na wygląd skóry, opóźnia procesy starzenia, a także zapobiega nowotworom. Dostarcza organizmowi witamin A, C i K, białka, błonnika i wielu niezbędnych pierwiastków. Jest bardzo niskokaloryczny, więc świetnie się sprawdza jako składnik diety odchudzającej. Aby w pełni wykorzystać jego właściwości, warto jeść go na surowo, np. w formie sałatek, koktajli lub pesto.

Reply