Realizacja formalności, które dotychczas wymagały osobistego uwierzytelnienia danych, jest teraz możliwa drogą elektroniczną

Przez ostatnią dekadę obserwujemy dynamiczny rozwój usług świadczonych drogą elektroniczną i przenoszenia coraz większej ich liczby do świata wirtualnego. Tradycyjny model finalizowania różnorodnych umów polegający na bezpośrednich kontaktach personalnych dostawcy oraz odbiorcy usługi i wymianie papierowych dokumentów jest systematycznie zastępowany przez nowoczesne usługi realizowane drogą internetową w czasie rzeczywistym. Wymagają one zastosowania odpowiednich narzędzi i technologii, które zapewnią bezpieczeństwo, skuteczność, niezaprzeczalność oraz wiarygodność danej operacji cywilno-prawnej. Jednym z nich jest mojeID, będące bezpiecznym narzędziem potwierdzania tożsamości online.

Właściwie większość spraw można obecnie załatwić zdalnie. W banku wszelkie transakcje i operacje wykonujemy z poziomu komputera lub smartfona. Z operatorem sieci komórkowej kontaktujemy się telefonicznie poprzez infolinie, a ubezpieczenie możemy zamówić przez Internet. Zakupy w sieci, które zostaną dostarczone prosto do naszego domu, to kwestia zaledwie kilku kliknięć. W zasadzie wszystko, czego potrzebujemy, jest dostępne od zaraz, bez konieczności ruszania się z własnego fotela. A co ze sprawami urzędowymi, usługami komercyjnymi i medycznymi?


e-Tożsamość

W 2019 roku KIR uruchomił usługę mojeID, która umożliwia realizację wszelkich formalności, które dotychczas wymagały osobistego uwierzytelnienia danych drogą elektroniczną. mojeID to bezpieczne narzędzie potwierdzania tożsamości online w usługach komercyjnych i publicznych, które eliminuje konieczność osobistego udawania się np. do urzędu, ubezpieczyciela, dostawcy energii czy placówki medycznej, aby sfinalizować umowę lub podpisać dokumenty. Wyeliminowana zostaje również niebezpieczna praktyka stosowana przez wiele instytucji, polegająca na wysyłaniu przez e-mail skanu dowodu osobistego czy też identyfikacji klientów poprzez tzw. przelew weryfikacyjny. mojeID to bezpieczny środek identyfikacji elektronicznej dostarczany przez bank, który weryfikuje wszystkie dane użytkownika.


Bank potwierdzi Twoją tożsamość

Głównym założeniem usługi mojeID jest to, że loginy oraz hasła dostępowe pochodzą z naszej bankowości elektronicznej, i to za ich pomocą potwierdzamy naszą tożsamość w przypadku korzystania z usług innych firm. W praktyce, aby skorzystać z mojeID musimy na stronie internetowej dostawcy usługi lub urzędu wybrać opcję mojeID jako sposób logowania, o ile dany podmiot taką usługę udostępnia. Następnie z listy dostawców tożsamości udostępniających mojeID wybieramy swój bank. System przekieruje nas na stronę banku, gdzie musimy wpisać swoje dane do logowania. Odbywa się to w ramach systemu banku, więc nie ma zagrożenia, że dane trafią w niepowołane ręce. Po akceptacji procesu przekazania danych system skieruje nas z powrotem do serwisu, z którego chcieliśmy skorzystać pierwotnie, aby sfinalizować umowę.

Obecnie dostawcami tożsamości w mojeID są PKO Bank Polski, ING Bank Śląski oraz Bank Pekao. Możliwość logowania do swoich usług z wykorzystaniem tego rozwiązania dają swoim klientom PGNiG, Medicover Polska oraz Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie S.A.

Reply